Новації у Пенсійному фонді .
На сьогоднішній день продовжується реформування пенсійної системи, основною метою якого є підвищення якості обслуговування громадян через впровадження нових стандартів обслуговування, а також її збалансування, зменшення видатків на її адміністрування, у тому числі, через вдосконалення управління пенсійними коштами.
На виконання постанови Кабінету Міністрів Укр аїни від 16 грудня 2015 року № 1055 «Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України» проведено оптимізацію структури органів Пенсійного фонду України - реорганізовано деякі територіальні органи Пенсійного фонду України шляхом злиття. І з 1 травня 2016 року розпочало свою діяльність Шацьке об’єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області на базі Шацького та Любомльського управлінь Пенсійного фонду. Реорганізація управлінь негативно не впливає на прийом та обслуговування громадян на їх території проживання. Тобто усі пенсіонери, страхувальники та застраховані особи, прості жителі котрі проживають у Шацькому та Любомльському районах і надалі будуть обслуговуватись там, де взяті на облік , як і раніше та зможуть вирішувати всі питання та отримувати усі послуги, віднесені до компетенції органів Пенсійного фонду України. Крім того на даний час вже “пенсійні бази” двох районів об'єднано і жителі наприклад Шацького району можуть отримати інформацію щодо пенсійного забезпечення в Любомлі і навпаки.
В даний час Пенсійному фонді України активно створюється нова система обслуговування громадян та обробки пенсійної документації на базі централізованих інформаційних технологій. З 1 серпня система буде запроваджена і в районі .Головна мета та найвищий результат впровадження технологій – це новий покращений рівень обслуговування громадян в органах Пенсійного фонду України, значне підвищення якості прийому громадян, зменшення термінів обробки заяв та документів, можливість дистанційного доступу пенсіонера до своєї пенсійної справи.
Вже з 1 серпня в управлінні буде застосована технологія оцифрування пенсійних справ та запроваджені єдині стандарти обслуговування. Нові методи прийому громадян відбуватимуться за принципами «бек-офіс» та «фронт-офіс».
Основними принципами цієї системи є: відмова від паперового документо- обігу при формуванні пенсійної справи; дистанційне обслуговування громадян; мінімізація людського фактору. Нова система обслуговування громадян передбачає функціональне розділення на дві складові: безпосереднє приймання громадян у залах обслуговування (фронт-офіс); обробка документів, отриманих від громадян, та надання кінцевого результату (бек-офіс).
Обслуговування громадян в управлінні матиме такий вигляд:
Спеціаліст (фронт-офісу), до якого звернувся відвідувач, з’ясовує мету візиту та приймає документи. Він фактично починає створювати електронну пенсійну справу: формує заяву, сканує документи, надані відвідувачем. Відвідувач лише підписує роздруковану заяву і отримує розписку повідомлення про прийняття документів. Громадянину роз’яснюють можливість доступу до інформації, яка обробляється Пенсійним фондом, зокрема через web-портал, та пропонують на безоплатній основі отримати електронний цифровий підпис.
На цьому прийом громадянина спеціалістом фронт-офісу завершується, а пенсійну справу передають до бек-офісу для завершення процесу її формування. Працівник бек-офісу розпочинає процес призначення пенсії. При цьому дані про стаж та заробіток із системи персоніфікованого обліку завантажуються автоматично.
Дані про стаж за періоди роботи до впровадження системи персоніфікованого обліку спеціаліст вносить вручну на підставі даних трудової книжки. Після введення всієї інформації система автоматично обраховує різні варіанти розрахунку пенсії для того, щоб вибрати оптимальний варіант. Про призначення пенсії заявнику надсилається sms–повідомлення і повідомлення на електронну пошту.
Після запровадження цієї системи вся інформація про особу, що звертається за пенсією, зберігатиметься в електронній пенсійній справі, сформованій під час першого звернення громадянина у Фонд. Електронну справу оброблятимуть через централізовану систему призначення та виплати пенсій. Для пенсіонерів це означатиме, насамперед, скорочення терміну обслуговування під час надання документів, строку призначення пенсій, зменшення кількості потрібних для цього документів. Ця система буде єдиною для всіх управлінь Пенсійного фонду України, захищеною за сучасними стандартами, що унеможливить втрату персональних даних та витік інформації. Нова система аналізує можливість призначення пенсії за всіма варіантами, на які має право пенсіонер. При цьому не потрібно буде писати заяву на призначення визначеного виду пенсії, варто лише зазначити, що громадянин претендує на призначення пенсії у найвигіднішому для нього розмірі. Пенсіонери зможуть звернутися з метою вирішення своїх питань до будь-якого управління Пенсійного фонду, незалежно від місця проживання, отримати консультацію чи надіслати документи дистанційно.
В перспективі планується збільшення кількості спеціальних сервісних центрів, які будуть розміщені, окрім управлінь Пенсійного фонду України, в банках, на пошті, при будь-якій територіальній громаді, яка захоче мати такий офіс, в першу чергу це буде стосуватися новостворених об'єднаних громад . Окрім цього, в органах Пенсійного фонду для підвищення культури обслуговування та визначення якості прийому громадян можливе запровадження відео- й аудіофіксації прийому громадян. Значно розширюються можливості дистанційного обслуговування громадян, залучаючи до цього Контакт – центр та веб-портал Пенсійного фонду України (portal.pfu.gov.ua). Кожен громадянин через веб-портал електронних послуг матиме доступ до своєї пенсійної справи. Одержавши електронний цифровий підпис, через персональний кабінет на веб-порталі можливо подати заяву на перерахунок пенсії, не виходячи з дому, контролювати вчасність виплат. Крім того, через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду громадянин має право подати звернення, скаргу, отримати необхідну консультацію фахівців, записатись на прийом.
Таким чином, позитивний ефект від впровадження нових технологій отримають як громадяни нашої держави, так і безпосередньо сама держава, а саме:
- досягається максимальна автоматизація процесів від моменту звернення до призначення і виплати пенсії, перехід до електронних пенсійних справ, відмова від численних паперових архівів;
- економія коштів Пенсійного фонду на утримання централізованих систем, виключення «людського фактору»;
- впроваджується екстериторіальність та дистанційність надання послуг громадянам, що так важливо в умовах децентралізації, скорочення часу обслуговування, підвищення його якості, спрощення процедур призначення і перерахунків пенсій та інші можливості нової системи;
- нова форма організації діяльності за принципом фронт-офісу та бек-офісу унеможливить корупційну складову.
Право на пенсію за вислугою років освітян та медиків
Питання права на пенсію за вислугу років працівників освіти та охорони здоров'я врегульовані:
- Законом України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”;
- Законом України “Про пенсійне забезпечення”;
- Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №909 від 04.11.1993 року, тощо.
Пунктом “е” статті 55 Закону України “Про пенсійне забезпечення” із змінами, внесеними згідно із Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, який набрав чинності з 1 січня 2016 рокупередбачено, що право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров'я після досягнення 55 років і за наявності спеціального стажу роботи за Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №909 від 04.11.1993 року, станом на 1 квітня 2015 — не менше 25 років та після цієї дати:
з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 25 років 6 місяців;
з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 26 років;
з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців;
з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років;
з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 27 років 6 місяців;
з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 28 років;
з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 28 років 6 місяців;
з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років;
з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 29 років 6 місяців;
з 1 квітня 2024 року або після цієї дати - не менше 30 років;
При цьому передбачено право на призначення пенсії за вислугу років незалежно від віку особам, які мали вислугу років 25 років станом на 1 квітня 2015 року чи 25 років 6 місяців - на 1 січня 2016 року.
1971 року народження і старші за наявності вислуги років на цих посадах, передбаченої абзацами другим - одинадцятим цього пункту, та після досягнення ними такого віку:
50 років - які народилися з 1 січня 1966 року по 30 червня 1966 року;
50 років 6 місяців - які народилися з 1 липня 1966 року по 31 грудня 1966 року;
51 рік - які народилися з 1 січня 1967 року по 30 червня 1967 року;
51 рік 6 місяців - які народилися з 1 липня 1967 року по 31 грудня 1967 року;
52 роки - які народилися з 1 січня 1968 року по 30 червня 1968 року;
52 роки 6 місяців - які народилися з 1 липня 1968 року по 31 грудня 1968 року;
53 роки - які народилися з 1 січня 1969 року по 30 червня 1969 року;
53 роки 6 місяців - які народилися з 1 липня 1969 року по 31 грудня 1969 року;
54 роки - які народилися з 1 січня 1970 року по 30 червня 1970 року;
54 роки 6 місяців - які народилися з 1 липня 1970 року по 31 грудня 1970 року;
55 років - які народилися з 1 січня 1971 року.
Ще однією важливою умовою для призначення пенсії за вислугу років є звільнення з посад, які дають право на зарахування до спеціального стажу роботи та входять в Перелік затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 року №909. Це правило встановлено статтею 7 Закону України “Про пенсійне забезпечення”. У разі зарахування після призначення пенсії за вислугу років на роботу, яка дає право на цей вид пенсії, виплата пенсії припиняється і поновлюється з дня, що настає за днем звільнення з роботи (пункт 2.4 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення/перерахунку пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”).
Водночас і педагоги, і медики мають право продовжувати працювати, але на посадах, які не дають право на пенсію за вислугу років. У цьому випадку виплата пенсії не припиняється.
Робота за спеціальністю в закладах, установах і на посадах, передбачених Переліком, дає право на пенсію незалежно від форми власності або відомчої належності закладів і установ та незалежно від тривалості робочого дня.
А також, робота за спеціальністю і в закладах, установах і на посадах до 1 січня 1992 року, яка давала право на пенсію за вислугу років відповідно до раніше діючого законодавства зараховується до стажу для призначення пенсії за вислугу років.
Відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею 3 (або 6 років) включається в спеціальний, період навчання в навчальних закладах не включається та не враховується в спеціальний стаж. Періоди відпусток без збереження заробітної плати може бути зарахованим в спеціальний стаж, якщо вони пов'язані з виробничою необхідністю і при цьому не більше одного місяця в календарному році.
Перелік закладів та посад, які дають право на пенсію за вислугою років у галузі освіти:
- загальноосвітні навчальні заклади, військові загальноосвітні навчальні заклади, музичні і художні школи (вчителі, логопеди, вчителі-логопеди, вчителі-дефектологи, викладачі, сурдопедагоги, тифлопедагоги, вихователі, завідувачі та інструктори слухових кабінетів, директори, завідувачі, їхні заступники з навчально-виховної, навчально-виробничої частини або роботи з виробничого навчання, завідувачі навчальної та навчально-виховної частиною, соціальні педагоги (організатори позакласної та позашкільної виховної роботи з дітьми), практичні психологи, педагоги-організатори, майстри виробничого навчання, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи;
- міжшкільні навчально-виробничі комбінати (директори, заступники директорів з навчально-виховної (навчальної, виховної навчально-виробничої роботи, вчителі, майстри виробничого навчання, практичні психологи, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи);
- дитячі будинки, дитячі колонії, прийомні та розподільчі пункти для неповнолітніх, логопедичні кабінети і стаціонари, школи-клініки (директори, завідувачі, їхні заступники з виховної частини, вчителі, вихователі, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, майстри виробничого навчання, практичні психологи, соціальні педагоги, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи);
- вищі навчальні заклади І-ІІ рівня акредитації, професійно-технічні навчальні заклади (директори, їхні заступники з навчально-виховної (навчальної, виховної, навчально-виробничої) роботи, старші майстри виробничого навчання, майстри виробничого навчання, викладачі, педагоги професійного навчання, практичні психологи, соціальні педагоги, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи);
- дошкільні навчальні заклади всіх типів (завідувачі, вихователі-методисти, вихователі, музичні керівники, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи);
- позашкільні навчальні заклади (директори, їхні заступники з навчально-виховної, навчальної, виховної роботи, завідуючі відділами (лабораторіями, кабінетами), художні керівники, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової робіт);
- бібліотеки (бібліотекарі, завідувачі);
- дитячі клініки, поліклініки, лікарні, санаторії, диспансери, будинки дитини, дитячі відділення в лікарнях, санаторіях, диспансерах та установах для виконання покарань (вчителі, сурдопедагоги, тифлопедагоги, вихователі, логопеди).
Перелік закладів , які пройшли державну акредитацію та посад, які дають право на пенсію за вислугою років у медичній галузі:
- лікувальні установи, лікувально-профілактичні заклади особливого типу, лікувально-трудові профілакторії, амбулаторно-поліклінічні заклади, заклади швидкої і невідкладної медичної допомоги, заклади переливання крові, охорони материнства і дитинства, санаторно-курортні заклади, установи з проведення лабораторних та інструментальних досліджень і випробувань Держсанепідслужби та територіальні органи Держсанепідслужби (щодо працівників, які не є державними службовцями), санітарно-епідеміологічні заклади, діагностичні центри (лікарі та середній медичний персонал, незалежно від посад);
- аптеки, аптечні кіоски і магазини, контрольно-аналітичні лабораторії (провізори, фармацевти (незалежно від посад), лаборанти);
- медико-соціальні експертні комісії, бюро судово-медичної експертизи (лікарі та середній медичний персонал).
Пенсія за вислугу років педагогам і медикам нараховується на підставі Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”. Розмір пенсії визначається відповідно до статті 27 цього Закону за формулою, залежно від стажу та заробітної плати.
Положення Закону України “Про пенсійне забезпечення” застосовуються лише в частині визначення права на пенсію за вислугу років. Основним документом, що доводить спеціальний стаж роботи є трудова книжка.
ПРО НОВЕ У ПЕНСІЙНОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ
З 1 жовтня 2011р. набрав чинності Закон України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» .
28 грудня 2014 року Верховною Радою прийнято Державний бюджет України на 2015 рік та низку законів, що регулюють питання бюджетного, податкового, трудового, пенсійного та іншого законодавства. Ухвалені зміни мають значний вплив і на розвиток пенсійної системи.
Ухвалені Закони передбачають:
– встановлення максимального розміру пенсії на рівні десяти прожиткових мінімумів для непрацездатних громадян (на 1 січня 2015 р. – 9490 грн., на 1 грудня 2015 р. – 10740 грн.). Обмеження пенсії максимальним розміром не поширюватиметься на раніше призначені пенсії;
– поступове (до 2021 р.) підвищення пенсійного віку для жінок до 60-річного віку. Жінкам, які народилися у період по 31 грудня 1961 р., після виходу на пенсію її розмір підвищується на 2,5% за кожні шість місяців більш пізнього виходу на пенсію, починаючи з 55 років до досягнення ними 60-річного віку.
– пенсійний вік для пільгових категорій осіб, у тому числі для жінок, які виховали п'ятеро і більше дітей або дітей-інвалідів, учасників бойових дій, не підвищується;
– підвищення мінімального страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком, з 5 до 15 років;
– можливість урахування для обчислення пенсії зарплати за 60 місяців до 2000 р. на бажання особи;
– підвищення мінімального страхового стажу, необхідного для призначення повного розміру мінімальної пенсії за віком: жінкам – з 20 до 30 років, чоловікам - з 25 до 35 років. За кожний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії але не більш як на 1% мінімального розміру пенсії за віком. Норми щодо збільшення страхового стажу для визначення мінімального розміру пенсії не поширюються на пенсіонерів, яким пенсію призначено до ухвалення Закону 3668 (тобто мінімальний розмір пенсії за віком зазначеним особам встановлюється за наявності в чоловіків 25 років, а у жінок 20 років страхового стажу, збільшення розміру пенсії здійснюється за кожний повний рік страхового стажу понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам);
Зміни щодо порядку призначення та перерахунку пенсій
– працюючим пенсіонерам перерахунки пенсії у зв'язку з підвищенням розміру прожиткового мінімуму здійснюватимуться тільки після звільнення з роботи;
– пенсії за вислугу років перераховуватимуться з урахуванням відпрацьованого страхового стажу після досягнення пенсійного віку;
Щодо спеціальних пенсій
- Зміни торкнулися переважно тих, хто отримує великі пенсії, тобто змінилося обчислення спеціальних пенсій відповідно до Законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про судоустрій і статус суддів». Тепер розмір пенсій обчислюється в розмірі 60 відсотків заробітної плати (грошового утримання), тобто зменшуються на 10 відсотків.
– пенсії призначатимуться за наявності страхового стажу, потрібного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, тобто не менш як 30 років у жінок та 35 років у чоловіків. Вимоги щодо стажу державної служби та стажу наукової роботи не змінилися;
– пенсійний вік для чоловіків, які працюють на державній службі, на наукових, науково-педагогічних посадах, починаючи з 2013 р. поступово підвищується до 62 років;
– виплата спеціальних пенсій (держслужбовцям, науковим, науково-педагогічним працівникам тощо) у період роботи на посадах, які дають право на їх призначення, виплачується в розмірі трудових пенсій, обчислених відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а після звільнення з таких посад – у розмірі, обчисленому відповідно до відповідних спеціальних законів. Зазначений порядок виплати пенсій не поширюється на пенсіонерів, яким призначено пенсію та які влаштувалися на роботу до набрання чинності Закону 3668 ( тобто до 1 жовтня 2011 року).
У чому полягатимуть зміни в пенсійному забезпеченні працюючих пенсіонерів?
Наразі працюючим пенсіонерам пенсії не зменшено, хоча діє закон, згідно з яким працюючим пенсіонерам пенсії не індексуються, а при перерахунках застосовуються базовий рік первинного призначення. Лише тоді, коли вони звільняються з роботи, мають право на індексацію та кращий варіант перерахунку розміру пенсій.
Перерахунок здійснюватиметься:
– за наявності не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. У цьому випадку враховуватиметься заробітна плата, з якої обчислено пенсію;
– на бажання пенсіонера пенсія перераховуватиметься з урахуванням заробітної плати за періоди страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
У другому випадку:
– заробітна плата визначатиметься із застосуванням показника середньої заробітної плати, який ураховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії;
– застосовуватиметься нова збільшена норма щодо страхового стажу для визначення мінімального розміру пенсії за віком. Збільшення пенсії на 1% розміру пенсії але не більш як на 1% мінімального розміру пенсії за віком здійснюватиметься за кожний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам.
Оподаткування пенсій
З 1 січня цього року згідно із Законом України «Про державний бюджет», не оподатковуються пенсії, розмір яких не перевищує 3 654 грн. Пенсії, які перевищують цю суму та сягають 12 180 грн., оподатковуються за ставкою 15%, а більші за цю суму – в розмірі 20%.
– Врегульовано деякі моменти виходу на заслужений відпочинок. Наприклад, скасовано право виходу на дострокову пенсію – за півтора року до досягнення пенсійного віку, якщо людина звільняється за скороченням штатів чи за медичними висновками. Також в Законі «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», вилучено ст. 39, якою було передбачено доплату непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення. Тобто з 1 січня цього року ця доплата вже скасована, хоч розмір цієї доплати невеликий – до 10 грн.